Friday 20 July 2012

ILMU..

Telah menjadi fitrah semula jadi setiap manusia, tidak kira apa kaum atau bangsa, suka kepada ilmu. Justeru itulah setiap orang berlumba-lumba menuntut dan mencari ilmu di dalam berbagai-bagai bidang. Pada umat Islam pula ia didorong lagi oleh ajaran agamanya. Sebagaimana firman ALLAH:

Maksudnya: “... supaya Allah meninggikan darjat orang yang beriman di kalangan kamu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan, beberapa darjat.” (Al Mujadalah: 11)

Sabda Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap muslimin dan muslimat.”

Sabda baginda lagi:
Maksudnya: “Kelebihan orang yang berilmu atas orang yang abid seperti kelebihanku atas orang yang terendah dari umatku.” (Riwayat At Tarmizi)

Maksudnya: “Kelebihan orang yang berilmu atas orang yang abid ibarat bulan purnama terhadap seluruh bintang.” (Riwayat Abu Daud)



Dalam Islam, menuntut ilmu itu adalah wajib, ada yang fardhu ain, ada yang fardhu kifayah. Manusia suka menuntut ilmu itu kerana memandangkan peranan ilmu itu di dalam kehidupan sangat memberi faedah-faedah dan memberi kesan, antaranya:

-Orang yang bodoh susah berhadapan dengan kehidupan yang bersimpang-siur dan pancarobanya, maka perlulah ilmu untuk berhadapan dengannya.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh maju di dalam bidang ekonomi
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh maju di dalam bidang pembangunan.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh maju di dalam bidang perhubungan.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh maju di dalam bidang ketenteraan dan persenjataan.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh maju di dalam berbagai-bagai bidang yang lain.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh memberi makan otak dan jiwa.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh menjadi kawan di waktu ketika apa dan suasana apa sekalipun.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia boleh membawa kehidupan yang mudah dan senang.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia biasa boleh menguasai orang atau kaum dan bangsa-bangsa yang bodoh.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia dihormati dan disegani orang.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia mudah membuat kerja yang susah dan mencabar.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia mudah mendapat kejayaan dunia dan Akhirat.
-Dengan ilmu pengetahuan ada manusia biasa dia memimpin orang yang bodoh.
-Dengan ilmu pengetahuan jarang orang menjadi miskin.
-Dengan ilmu pengetahuan manusia boleh mendapat harta dan kekayaan.
-Dengan ilmu pengetahuan manusia boleh mendapat kuasa.

Walaupun telah menjadi fitrah manusia suka dengan ilmu pengetahuan dan berusaha mencarinya, namun tidak semua orang dapat memiliki ilmu yang banyak dan tinggi. Di antara sebabnya adalah seperti berikut:

-Kerana seseorang itu ALLAH Taala telah takdirkan lemah akal fikirannya. Dengan sebab itu dia tidak mampu menimba ilmu yang banyak.
-Mungkin seseorang itu tidak dapat peluang belajar dengan cukup kerana kemiskinan dan kesusahan hidup.
-Kerana tidak ada peluang-peluang kemudahan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan yang tinggi seperti tempat belajar jauh.
-Kerana ditakdirkan oleh ALLAH Taala selalu sakit atau kecacatan anggota maka tidak membolehkan cergas menuntut ilmu.
-Kerana seseorang itu cepat berkahwin maka terhalanglah untuk mendapat ilmu yang banyak.
-Kerana seseorang itu atau sesuatu kaum atau bangsa itu tidak bersungguh-sungguh menuntut ilmu pengetahuan atau malas menuntut ilmu.

Di antara sumber-sumber ilmu ialah:

-Melalui belajar dan membaca, membuat kajian.
-Melalui pengalaman.
-Bagi rasul atau nabi melalui wahyu.
-Bagi orang yang bertaqwa, melalui ilham.

Orang yang menuntut dan mencari ilmu ada beberapa golongan pula. Di antaranya seperti disenaraikan di bawah:

-Menuntut dan mencari ilmu kerana ilmu semata-mata. Dia seronok, mabuk dan asyik dengan ilmu. Inilah golongan orang yang mencari ilmu kerana ilmu semata-mata atau golongan mabuk ilmu.
-Orang  yang mencari ilmu kerana inginkan kekayaan dan harta dunia. Dengan ilmu yang banyak dan tinggi, boleh menjawat jawatan yang tinggi dan dapat gaji besar. Dengan ilmu juga ada orang boleh pandai berniaga. Dengan berniaga, boleh mendapat kekayaan dan harta. Inilah golongan menggunakan ilmu untuk mendapat kekayaan.
-Ada orang mencari ilmu kerana ingin menjadi pemimpin. Seseorang yang hendak menjadi pemimpin mesti ada ilmu. Kalau tidak, sudah tentu tidak boleh memimpin orang. Atas sebab ini, ada golongan memburu ilmu. Inilah golongan yang menggunakan ilmu untuk menjadi pemimpin.
-Ada setengah golongan pula bersungguh-sungguh mencari ilmu kerana ingin nama dan glamour. Agar  orang menganggap dia golongan intelek. Moga-moga dia dihormati orang dan moga-moga nama masyhur. Inilah golongan ahli ilmu yang inginkan nama.
-Ada orang belajar ilmu kerana hendak keluar daripada kebodohan dan kejahilan. Agar jangan orang memandang hina. Jahil itu dipandang tidak baik. Maka mereka pun belajarlah ilmu pengetahuan hingga menjadi orang yang pandai. Inilah golongan ahli ilmu yang mendapatkan ilmu agar tidak terhina.
-Ada orang menuntut dan mencari ilmu kerana ingin membangun dan maju demi kedaulatan dan kemegahan bangsa dan negara. Agar jangan bangsanya mundur dan terhina. Inilah golongan ahli ilmu yang berfahaman nasionalisme.
-Orang yang menuntut ilmu kerana perintah ALLAH Taala. Juga dengan tujuan agar dapat mengamalkan ilmu supaya boleh mengabdikan dan mendekatkan diri kepada ALLAH Taala. Moga-moga dengan itu mendapat keredhaan ALLAH Taala dan terselamat daripada kehinaan di dunia dan di Akhirat. Golongan ini  menggunakan ilmu untuk membangunkan ekonomi, ketenteraan, pertanian, bangunan, sekolah, pejabat, jalan raya dan lain-lain lagi. Ia adalah dengan tujuan agar dapat melindungi iman, memperkuatkan syariat, membesarkan syiar Tuhan dan mendaulatkan hukum-hukum Tuhan. Justeru itu, di dalam membangun melalui ilmunya, mereka sangat menjaga syariat, terlalu menjaga halal dan haram, tidak lari daripada disiplin Islam hingga seluruh usaha dan kemajuan yang dibangunkan menjadi ibadah, menjadi amal soleh, dianggap jihad fisabilillah dan diberi pahala yang besar oleh ALLAH Taala yang Maha Pemurah. Inilah golongan ahli ilmu yang bertaqwa. Kita umat Islam, dalam menuntut dan mencari ilmu biarlah menjadi golongan yang ketujuh itu, iaitu mencari ilmu kerana ALLAH Taala. Kalau bukan kerana ALLAH Taala, termasuk orang yang rugi. Kalaupun mendapat untung di dunia, namun rugi di Akhirat kerana masuk Neraka. Wal‘iyazubillah



Sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Sesiapa yang menuntut ilmu dengan maksud untuk bersaing dengan para ulama atau untuk mujadalah dengan orang-orang yang jahil atau untuk mengambil perhatian manusia, ia akan masuk Neraka.”


Sabda baginda lagi:
Maksudnya: “Barang siapa yang bertambah ilmunya tetapi tidak bertambah amalannya dia akan bertambah jauh dari ALLAH.”..

SALAM RAMADHAN 1433h BUAT UMAT ISLAM SEDUNIA DAN BUAT PEMBACA BLOG AMBE SEMOGA MENDAPAT REDHO ALLAH...

No comments:

Post a Comment